شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

با ماهواره های جدید می توان زمین لرزه را پیش بینی کرد

ماهواره

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱:۰۰


گروهی از دانشمندان انگلیسی و روسی در حال اجرای پروژه‌ای هستند تا بتوان زمان و مکان زمین لرزه‌ها را پیش‌بینی کرد و جان هزاران نفر را نجات داد.

وایمکس نیوز - طبق این گزارش، در این پروژه که تویین ست (TwinSat) نام دارد دو ماهواره به فضا پرتاب می‌شود یکی به اندازه‌ یک گیرنده‌ تلویزیون و دیگری به اندازه یک جعبه‌ کفش که چند صد کیلومتر از هم فاصله دارند.

پیش از وقوع زمین‌لرزه فشارهایی در زمین انباشته می‌شود که باعث ارسال سیگنال‌های الکترومغناطیسی می‌شود و این سیگنال‌ها از فضای بالای جو قابل خوانش است و اساس این پروژه هم بررسی همین سیگنال‌ها است.

دو ماهواره‌ مرتبط این پروژه فعالیت‌های شدید آتشفشانی و زمین‌شناختی را نیز پایش‌گری می‌کنند که پدیده‌هایی مثل آتشفشان ایسلند از جمله‌ آنها است.

به گفته‌ کارشناسان این پروژه چند روز پیش از زمین‌لرزه‌ ویران‌گر هاییتی که سال پیش رخ داد سیگنال‌هایی از آن منطقه به ماهواره‌ها رسیده بود اما این سیگنال‌ها بعدها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. و پروژه‌ کنونی گام بزرگی در جهت تفسیر این سیگنال‌ها است.

فناوری مورد استفاده در این پروژه هم ارزان است چون ماهواره‌های به کار رفته در آن کوچک هستند. قرار است پس از موفقیت این پروژه شمار بیش تری ماهواره به فضا پرتاب شود. نخستین ماهواره‌ها برای این پروژه در سال 2015 به فضا پرتاب می‌شوند.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو